A statisztikai adatok szerint átlagosan 75 halálos kimenetelű közúti baleset történik az európai utakon naponta. Ezek 10 százalékában az áldozat azért veszíti életét, mert a segítség túl későn érkezik a helyszínre. Az EU ezért a balesetmegelőzés mellett a segélyszolgálatok eredményesebb működését tűzte ki egyik legfontosabb céljául. Az intelligens közlekedési rendszer, az e-segélyhívó, azaz az eCall rendszer tesztelése jelenleg folyik az unió tagországaiban, így Magyarországon is.
A rendszer folyamatosan készenlétben áll
Az eCall egy a gépjárműbe épített intelligens telefon, amely folyamatosan készenlétben áll, hogy baleset esetén automatikusan értesíthesse a hatóságokat, hogy a mentés minél hamarabb megkezdődhessen. A műholdas telefon bárhonnan és bármikor képes jelzést leadni – ezt a sofőr vagy az utas manuálisan is megteheti –, és a gépkocsi azonosítóját, illetve GPS-koordinátáit is eljuttatja a hatóságokhoz. Így a mentőegységek akkor is értesítést kapnak, ha a vezető vagy utasa eszméletét vesztette, így ő maga nem tud telefonálni.
Nálunk is tesztelik az eCallt
Magyarországon az eCall rendszer tesztelését a Best Way Traffic Kft. végzi. A cég szakértője, Szvétek Ferenc elmondása szerint jelenleg az alapinformációk továbbítása, illetve a vészhívások felépülése területén folytatnak méréseket, de további tesztekre is szükség lesz; hiszen meg kell győződni róla, hogy a készülék mindig, minden körülmények között képes a működésre, és készen áll jelzést leadni, ha vészhelyzetet érzékel.
Évi 15 millió autót érint majd az újítás
Hasonló intelligens segélyhívó technológiák korábban is léteztek, de ezek eddig csak a luxuskategóriájú gépjárművekben voltak elérhetőek, amelyek a forgalomban lévő autók mindössze 1 százalékát jelentik. Az EU egész Európában szeretné bevezetni az eCallt: 2015-től kezdve csak a technológiával felszerelt gépkocsik állhatnának forgalomba. Ha ez megvalósul, a jövő évtől kezdve évi 15 millió autót érint majd az újítás.